Tervetuloa kirjaston langattomaan verkkoon

Tervetuloa Turun kaupunginkirjastoon

Eiköhän kuulkaas poisteta kirjastojen langattomista verkoista noi kirjautumiset, joohan? Kirjautumisesta ei kuitenkaan ole meille kirjastoille eikä etenkään asiakkaille mitään hyötyä.

Asiasta käytiin ihan vilkas keskustelu viime torstaina Facebookissa, kun kirjoitin että

Junan langattomaan verkkoon ei tarvi kirjautua. Miksi kirjastossa tarvii (vieläpä kahdesti päivässä). Kirjautuminen… so last season. Ei tarvis, oikeesti.

Keskustelua käytiin tietenkin tietoturvan kannalta joka on luonnollisesti hyvä asia (kirjaston verkkoon kirjautuminen ei muuten paranna kirjaston eikä asiakkaiden tietoturvaa mitenkään), mutta haluaisin että asiasta keskusteltaisi käytettävyyden, asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen kannalta. Niin… ja sitten keskustelun lisäksi oikeasti tehtäisikin jotain.

Meillä on täällä Turussa asiakkaille tarjolla SparkNet, Helsingissä vastaavasti Stadinetti (jota hämmästelin aiemmin).

Miten olisi jos lähdettäisi vaikka semmoisesta että ensinnäkin visuaalinen ilme olisi kirjaston mukainen, tuossa kirjautumisikkunassa voisi olla enemmänkin ”tervetuloa” -tyyppistä retoriikkaa eikä pelkkää tunnusten penäämistä, CSS:stä voisi säätää mobiiliystävällisemmäksi, kieliversiot omille sivuilleen, jotain paikkasidonnaista kuvitusta, verkon nimi ymmärrettävämmäksi (nyt se on ”SPARKNET”, se voisi olla esim. ”Kirjaston wifi”, ”Tervetuloa kirjastoon” tms.) muistutus siitä ettei kirjautuminen mitenkään lisää tietoturvaa, vähän tietoa kirjaston tulevista tapahtumista, suorat linkit kirjaston Facebook ja Foursquare ja TripAdvisor-paikkoihin (käytän tässä nyt esimerkkinä Turun pääkirjastoa, mutta sama pätee satoihin muihin Suomen kirjastoihin), kahvilan tämänpäiväisen lounaslistan, omalta läppäriltä käytettävä verkkotulostin ja niin edelleen.

Ja niin… tuon koko kirjautumisen voisi aivan hyvin ottaa pois… ihan vaan sillä perusteella, että se on täysin turhaa asiakkaiden kiusaamista.

Laittakaapa jonnekin (nettiin, Facebookiin, lähettäkää mun sähköpostiin tms.) näkyville kuvaruutukaappauksia, videoita ja käyttäjäkokemuksia omien kirjastojenne langattomista verkoista (vinkki: iPhonesta saa kuvaruutukaappauksen painamalla pyöreää koti-nappia virtanappi pohjassa).

[edit klo 21:05: lisäsin yhden ihan oikeasti aika usein kysytyn palvelun, nimittäin suoraan läppäriltä tulostamisen]

8 thoughts on “Tervetuloa kirjaston langattomaan verkkoon

  1. Moi! Ne kirjautumissivun tekstitykset tosiaan, ja kieliversiot (tilan säästämiseksi – turhaa on ahtaassa tilassa yrittää vaikuttaa kansainväliseltä). — Yhteenveto siitä, mitä helppokäyttöistä hyvää ”siellä toisella puolella on”. — Siellä voisi olla wlanin avoin chatti, teemachatteja ja ”kysy omalta kirjastonhoitajalta”-kanava — KIRJASTON OPASKARTTA (hyllyluokkien sijainnit, mahd. oma sijaint[i) — nämä tulivat nopeasti mieleen — hankitut tietokannat etäkäytössä ja kuukauden tietokanta / käytetyin tietokanta esittelyssä — yms. ja nuo ruokalistat olis tietenkin niin tärkeä että ilman muuta — vai mitä?

    Tuohon kirjautumiseen ja epäasiallisen/laittoman käytön estämiseen seuraava: adobet yms kuittaavat asian accept/i agree/hyväksy käyttöehdot-painikkeella (jonka toki voi laitekohtaisesti muistaakin) Miksi sama luottamustaso ei toimisi tässä? Kaupallisen intressin ja käyttäjäkunnan kasvattamisen nimissä meille muualla sallitaan juhlalliset vakuutukset, julkisen palvelun kohdalla pitäisi mielestäin pystyä toimimaan samalla tavalla!

  2. Hyvä, paljon hyviä ideoita!

    Ns. ”Erkon nopassa” Helsingin Sanomat tarjoaa avoimen netin. Ainut mitä verkkoon kytkeytyessä tapahtuu, on että käyttäjä siirretään ensimmäiseksi osoitteeseen http://www.hs.fi. Miten yksinkertaista! Sama Hesarin verkko sattuu kuulumaan myös Kirjasto 10:n tiloissa, varmasti osa asiakkaista asiaa ajattelematta – tai jopa tietämättään – käyttääkin Hesarin verkkoa.

  3. Huh hah hei,
    rupesi lievästi ahdistamaan, itkettämään ja naurattamaan artikkelia ja kommentteja lukiessani. Syy ei mitenkään ole näissä kirjoituksissa vaan tilanteessa jossa oma kirjastomme on. Olemme nykyisin laitteiden, palvelujen ja ohjelmistojen suhteen vuokralaisia eikä meillä ole mitään päätäntävaltaa missään asiassa. Langattoman verkon käytön kohdalla on tasan kaksi vaihtoehtoa: käytämme tarjotuilla ehdoilla tai emme tarjoa sitä asiakkaille lainkaan. Tässä on vielä ruhtinaallisesti valinnanvaraa verrattuna esim. toimisto-ohjelmiston (Ms Office) käyttöön jossa on vain yksi vaihtoehto, pakkokäyttö. Kehitetään tässä sitten uusia hienoja verkkopalveluja, voihan vidu….

  4. shellin huoltoaseman simpukkanetissä pitää vain ruksata käyttöehtolinkin vierestä että ”joo”…:)

  5. TÄLLÄ TUULELLA kommentoidessa voi sitten noista verkkopalveluista sanoa, että ainoa verkkopalvelu, jota tiedän asiakkaiden varmasti ja onnistuneesti merkittävissä määrin käyttävän, on aineiston varausmahdollisuus. ei niiden palvelujen tarvitse mitään ihmeellistä olla. (hyvä suunnitteluhan lähtee olemassaolevasta: mitä jo käytetään) – netti muuten sitten on jo nurkista puolillaan innolla aloitettuja ja unhoon jääneitä kirjastojen nettipalveluita, jotka on silloisen OPM:n parin kuukauden projekteina pystytetty ja jatko on jäänyt kaikilta rahoittamatta / resursoimatta. Tietenkin käyttäjiä on ollut niin vähän, että päivitystarpeet minimoiden on päästy nollaan – mikä tietenkin taloudenpidon näkökulmasta on ollut piilotavoitteenakin:(( DDD
    Kirjastojen nettipalvelujen parhautta on se, jos ne ovat mahdollisimman ohuita ja kevyitä sekä käyttää että ylläpitää. Siinä mielessä langattoman nettiyhteyden tarjoaminen on helpointa, tarpeellisinta ja tavoiteltavinta kirjastopalvelua. Organisaatio katsoo asiaa Viestintäviraston näkökulmasta ja asettaa kirjastot suurin piirtein samalle viivalle puhelinyhtiöiden kanssa. Organisaatio ei halua nähdä ylimääräistä vaivaa eikä sitoutua meille tuttuun korkean luottamustason asiakaspalveluun, erityisesti siksi että luvassa ei ole tuloja. Vaan ”pelkästään” ”kirjaston palvelutason paranemista” ja tyytyväisiä asiakkaita. Siksi atk-osaston / teknisen toimen lopputulos tässä voi olla tarpeettoman huono. TÄMÄ ON ONGELMA— Mutta asia ratkeaa pian, kun ongelma saa suuremman näkyvyyden yhteiskunnassamme: kun Nokia myy Suomelle edullisen kosketusnäyttökapulan WiFi-ominaisuudella, niin tämä tulee ajankohtaiseksi. Meidän olisi ollut ehkä tarpeen käyttää väliaika mobiilipalvelujen virtaviivaistamiseen. Pöytäkonelayouttien sijaan. ”voitko kirjavinkkauksessa saman tien varata esitellyn teoksen?”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s